Базовий силабус навчальної дисципліни "Проблемно-орієнтовне навчання" 3 семестр

1

Спеціальність

222 «Медицина»

2

Статус дисципліни

Вибіркова дисципліна циклу

професійної підготовки

3

Координатор

Кафедра біофізики, біохімії, фармакології та біомолекулярної інженерії

4

Підрозділи, які долучені до викладання дисципліни

ПВС кафедри біофізики, біохімії, фармакології та біомолекулярної інженерії

5

Кредити ЄКТС

3 семестр: 5 кредитів ЄКТС – 36 аудиторних годин

(1 змістовний модуль)

6

Головною метою навчальної дисципліни є поглиблення знань та набуття студентами нових навичок щодо принципів профілактики, діагностики та лікування хвороб внутрішніх органів шляхом детального аналізу реальних клінічних ситуацій (кейсів) для подальшого забезпечення ефективного вирішення професійних задач:  аналізу даних про скарги пацієнта, анамнез хвороби, анамнез життя, встановлення найбільш вірогідного діагнозу захворювання з призначенням лабораторних та/або інструментальних досліджень хворого, знайомство з загальними принципами/підходами до лікування захворювання та виконання деяких медичних маніпуляцій; покращення навичок абстрактного і логічного мислення,  вмінь щодо аналізу та синтезу інформації, навичок роботи у команді.

7

Програмні результати навчання – отримання досвіду та навичок щодо використання сучасних знань у професійній діяльності з урахуванням можливого перебігу розвитку конкретних клінічних ситуацій у реальному житті

8

Результати навчання за дисципліною – Вміти аналізувати даних про скарги пацієнта, анамнез хвороби, анамнез життя (в тому числі професійний анамнез), використовуючи результати співбесіди з пацієнтом, за стандартною схемою опитування хворого; оцінювати інформації щодо діагнозу, застосовуючи стандартну процедуру з використанням знання про людину, її органи та системи, на підставі результатів лабораторних та інструментальних досліджень. Вміти виділяти та фіксувати провідний клінічний симптом або синдром  шляхом прийняття обґрунтованого рішення, використовуючи попередні дані анамнезу та фізикального обстеження хворого, дотримуючись відповідних етичних та юридичних норм; оцінювати можливості використання отриманих знань для встановлення найбільш вірогідного діагнозу захворювання, призначати лабораторних та/або інструментальних досліджень хворого.  Знайомство з загальними принципами/підходами до лікування (консервативне, оперативне) захворювання та виконанням деяких медичних маніпуляцій. Вміти абстрактно і логічно мислити,  проводити аналіз та синтез інформації, мати навички роботи у команді.

9

Заняття №1 (2 години)

Вивчення принципів технології проблемно-орієнтовного навчання (Problem-based learning - PBL), як прогресивного студоцентрованого підходу до освітнього процесу. Знайомство з світовим досвідом вивчення дисциплін медичного профілю з використанням технології PBL на прикладі реальних клінічних ситуації. Застосування принципів PBL на занятих в групі і при самопідготовки.

Заняття №2-3 (4 години) – Кейс 1

Структура слуховий системи: анатомія зовнішнього, середнього і внутрішнього вуха (кохлеарна система), система звукопроведення і звукосприйняття. Фізіологія слуху через функцію барабанної перетинки і равлики. Типові нервові клітини. Фізико-хімічні процеси, відповідальні за аксон мембранний потенціал спокою через опис іонних каналів і іонних градієнтів концентрації. Чинники і механізми, що приводять до порушеннями слуху. Варіанти лікування втрати слуху. Підходи, які можуть бути використані для спілкування з людиною, яка пережила втрату слуху. Основні елементи отримання від пацієнтів інформованої згоди і обговорення питань конфіденційності. Важливість комунікативних навичок у веденні ефективного процесу спілкування з пацієнтами. Отримання ключової інформації при бесіді з пацієнтом, які мають проблеми зі слухом. Збір анамнезу і обстеження пацієнта з шумом в вухах. Проведення професійний огляд вуха, використовуючи манекен або колегу в якості хворого. Тести Рінне і Вебера, використання аудіометрії в оцінці слуху. Методи подолання психологічних і соціальних наслідків порушення слуху. Правова відповідальність роботодавців при забезпеченні потрібного рівня шумовий безпеки на робочому місці. Обговоріть значення прав пацієнта і обов'язки лікаря, коли дорослі пацієнти відмовляються від лікування.

Заняття № 4-6 (6 годин) – Кейс 2

Диференціальна діагностика порушень статевого дозрівання. Різниця між генетичною і фенотипічною статтю. Визначення статі. Процес статевої диференціації і фактори, які контролюють його. Події, що відбуваються під час статевого дозрівання в обох статей і деякі загальні умови, при яких процес не протікає зазвичай.  Характерні властивості пубертатного періоду. Анатомічна будова зовнішніх статевих органів. Кістки таза і основні риси малого таза (клубової) кістки. Анатомічні структури, які беруть участь в репродукції. Анатомічні структури, які беруть участь в чоловічої фертильності. Процес сходження яєчок від задньої стінки живота, через пахової канал, в мошонку. Анатомія пахового каналу. Деякі з поширених причин невизначених статевих органів і їх функціонування. Вплив статевої системи на продукцію статевих клітин. Фізіологічні особливості нормального менструального циклу. Процес синтезу чоловічих гамет. Принципи управління, механізми дії, протипоказання, ризики та переваги різних методів контрацепції. Синтез стероїдних гормонів і їх дія на рецептори. Обстеження мошонки і чоловічих зовнішніх статевих органів на манекені з урахуванням принципів інтимного обстеження. Допомога пацієнту у виборі найбільш підходящого метода контрацепції. Зміни у сексуальних відносинах і поведінці молодих людей в Україні. Соціальні, економічні та культурні причини збільшення рівня підліткової вагітності в Україні за останнє десятиліття. Етичні та правові обов'язки, які виникають при лікуванні підлітків з особливим акцентом на згоду, конфіденційність і визначення «кращих інтересів».

Заняття № 7-9 (6 годин) - Кейс 3

Фактори і механізми формування вродженої патології. Етапи нормального розвитку дитини в ранньому віці і методи оцінки розвитку дитини. Нормальний каріотип людини і визначити причини структурних і числових хромосомних аномалій. Клінічні ознаки і каріотипи найбільш поширених хромосомних захворювань, що включають в себе синдром Дауна, Шерешевського-Тернера, Кляйнфельтера. Методу забарвлення метафазних хромосом і FISH- методу для діагностики хромосомних аномалій. Причини виникнення числових і структурних хромосомних аномалій і їх вплив на каріотип людини. Принцип мітозу і мейозу, відмінності між цими процесами.  Організація генетичного матеріалу у диплоїдній клітині, включаючи структуру ДНК, хромосом. Можливості антенатальних скринінгових програм для діагностики. Соціальні програми для дітей з обмеженими можливостями та їх сімей. Можливі проблеми нерозуміння між суспільством і батьками дітей з розумовою відсталістю. Соціальні особливості життя з хронічними захворюваннями та інвалідністю. Етичні та правові норми, яких слід дотримуватися при лікуванні, що включають інформовану згоду батьків.

Заняття № 10-12 (6 годин) - Кейс 4

Диференціальна діагностика причин задишки у дитини. Симптоми і ознаки анемії. Причини анемії. Етапи формування (гемопоез), структуру і функцію клітинних компонентів крові. Загальна структура білків (первинний, вторинний, третинний і четвертинний), в тому числі характер взаємодій / сил, які підтримують цю структуру. Загальна структура і функції гемоглобіну. Роль червоних кров'яних клітин в доставці кисню до тканин. Клінічні і патологічні характеристики патологій гемоглобіну. Концепція "генетичного захворювання». Ефект кисневого голодування тканин, викликаних оклюзією судин. Функції селезінки. Транзиторна і резидентна (облігатна) бактеріальна флора шкіри. Морфологічні характеристики і характер фарбування стафілококів, що знаходяться на поверхні шкіри. 4 типи капсуловмісних бактерій, здатних викликати важку інфекцію. Проблеми, з якими стикаються люди з генетичними захворюваннями крові. Стратегія допомоги пацієнтам (алгоритм), що дозволяє вирішити наявну проблему генетичного захворювання крові. Основні кроки життєзабезпечення (реанімації). Топографічна анатомія артерій кінцівок. Практична оцінка периферичної судинної системи. Проблеми і побоювання батьків, які можуть виникати при інформуванні доглядальниць або вчителів про спадкових захворювань дитини.

Заняття № 13-15 (6 годин) - Кейс 5

Загальні причини діареї, їх дослідження та лікування у молодої людини. Поверхнева анатомію, ключові анатомічні особливості, гістологічна будова середньої кишки та задньої кишки. Функції дванадцятипалої кишки, тонкої кишки, клубової кишки та товстої кишки, підшлункової залози. Засвоєння вуглеводів, жирів та білків. Ознаки та симптоми мальабсорбції. Клінічно важливі причини мальабсорбції та стеатореї. Хвороба Крона та виразковий коліт: 3 клінічних, 3 макроскопічних та 2 мікроскопічних значень, які відрізняються між двома захворюваннями. Целіакія: патогенез та можливі основні механізми, включаючи генетичний зв’язок. Загальні клінічні презентації, патологія та лікування запальних захворювань кишечника. Загальні захворювання шлунково-кишкового тракту, що вражають дітей. Вплив стимулювання парасимпатичної нервової системи на серце, око, сечовий міхур, ШКТ та легені. Препарати, що застосовують для імітації або зменшення дії парасимпатичної нервової системи, та їх клінічні наслідки. Ректальне обстеження. Принципи обстеження живота при обстеженні гострого живота.

Заняття № 16-17 (4 години) – Кейс 6

Будова хребта, спинного мозку і нервових корінців. 5 класів антитіл: основні структурні відмінності між різними класам. Процес синтезу антитіл В лімфоцитами, регулювання за допомогою Т клітин і роль «цитокінів» в утворенні антитіл. Роль

остеокласт-стимулюючого фактору. Визначення терміну «амілоїд». Структура і функція лімфатичної системи. Будова, викривлення і види рухів хребта. Фактори, які визначають стабільність хребта. Практика клінічних навичок виходячи із ситуацій під час групової практики. Спектр і види інфекцій, які представлені в практиці невідкладної клініки. Фізичні, екологічні та соціальні перешкоди для участі літніх людей у ​​суспільному житті. Індивідуальні та соціальні фактори, які визначають якість життя літніх людей. Системний підхід до аналізу причин медичних помилок і загроз для безпеки. Застосування етичних концепцій про згоду і конфіденційності при паліативному лікуванні. Етико-правові питання, пов'язані з призначенням знеболюючих препаратів. Етико-правові питання, що передують вирішенню «Не реанімувати». Відмінності між активною, пасивною, добровільною, мимовільною евтаназією.

Заняття № 18 (2 години) – Підсумковий контроль. Обговорення.

10

Технологія навчання та викладання

Навчання передбачає командну роботу в аудиторії над вирішенням проблем практичного спрямування з використанням кейсів за стандартною технологією проблемно-орієнтовного навчання (Problem-based learning - PBL); позааудиторне самостійне вивчення питань, які генеруються студентами на практичному занятті під керівництвом тьютера у відповідності до тематики кейсу з використанням інтерактивних інструментів навчання.

11

Навчальні ресурси Базові

 

  1. Hall, D & Elliman, D 2017, Health for all children, 4th edition, Oxford University Press, Oxford.
  2. Illingworth, R 2019, Basic developmental screening, 0-4 years, 5th edition,Blackwell Scientific, Oxford.
  3. Meadow, R 1997, ABC of Child Abuse, 3rd edition, BMJ Books, London.
  4. Turnpenny, P & Ellard, S 2015, Emery’s Elements of Medical Genetics, 12th edition, Churchill Livingstone, Edinburgh.
  5. Шиффман Ф.Дж. Патофізіологія крові, 2019.-448с
  6. Андерсон Ш.К. Атлас гематології // Логосфера, 2017.- 548с.
    Атлас клітин крові та кісткового мозку http://medlink.ucoz.ru/dir
  7. http://mrcjamaica.nimr.mrc.ac.uk/
  8. Elizabeth Anionwu and Karl Atkin, The Politics of Sickle Cell and Thalassaemia, Open University Press (August 2017), ISBN -10: 033519608X
  9. Vasili Berdoukas, The Clinical Approach to Thalassaemia, Grune & Stratton 1984 (Harcourt Brace Jovanovich, Publishers), ISBN: 0-8089-1621-1

10.  Lola Oni, Marvelle Brown, Rochester – Peart Collis, Care and Management of People with Sickle Cell Thalassaemia (Nursing), Butterworth-Heinemann Ltd, ISBN: 9780750630009

11.  Sebastiano. Ando, Endocrine Disorders in Thalassaemia Physiopathological and Therapeutic Aspects, Springer (May 7, 2016), ISBN-13: 978-3540583905

12.  Dyson SM, Ethnicity and Screening for sickle cell Thalassaemia, Churchill Livingstone (10 May 2015), ISBN-13: 978-0443102325

13.  Martin H Steinberg, Disorders of Hemoglobin: Genetics, Pathophysiology, and Clinical Management, Cambridge University Press; 1 edition (December 18, 2017), ISBN-13: 978-0521632669

14.  Eaden JA, Mayberry JF (2015), ‘Guidelines for screening and surveillance of asymptomatic colorectal cancer in patients with inflammatory bowel disease’, Gut 51(V):v10.

Допоміжні

  1. Playfair, J & Lydyard, P (2010), Medical Immunology made memorable, 2nd edition, Churchill Livingstone, Edinburgh.
  2. Sompayrac, L (2015), How the immune system works, 2nd edition, Blackwell Publishing, Oxford.
  3. Janeway, C (2011), Immunobiology: the immune system in health and disease, 5th edition, Churchill Livingstone, Edinburgh.
  4. Klein, J & Horesji, V (1997), Immunology, 2nd edition, Blackwell Science, Oxford.
  5. Peakman, M & Vergani, D (1997), Basic and Clinical Immunology, Churchill Livingstone, Edinburgh.
  6. Roitt, I (2016), Roitt’s Essential Immunology, 11th edition, Blackwell Science, Oxford.
  7. Roitt, I, Brostoff, J & Male, D (2018), Immunology, 6th edition, Mosby, St Louis.
  8. Stamatoyannopoulos, G (ed.) (2019), The molecular basis of blood diseases, 3rd edition, WB Saunders, Philadelphia.
  9. W Lauta VM (2016 May 15), ‘A review of the cytokine network in multiple myeloma: diagnostic, prognostic, and therapeutic implications’, Cancer 97(10):2440-52.

 


 

НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ДОКУМЕНТИ

Законодавчі документи

  1. Конституція України від 28 червня 1996 р.
  2. Закон України про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення. - Київ, 1994. - 33 с.
  3. Закон України про захист населення від інфекційних хвороб. – № l645. ІІІ. – 2000 р.
  4. Закон України від 21.10.2009 № 1658-VI «Про затвердження Загальнодержавної програми імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб на 2009-2015 роки».
  5. Загальна декларація прав людини від 10 грудня 1948 р.
  6. Конвенція ООН про права дитини від 20 листопада 1989 р.
  7. Сімейний кодекс від 10 січня 2002 р.
  8. Кримінальний кодекс України від 5 квітня 2001 р.
  9. Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 р.

10. Закон України “Основи законодавства про охорону здоров’я” від 19 листопада 1992 р.

11. Закон України “Про охорону дитинства” від 26 квітня 2001 р.

12. Закон України від 22.03.2012 № 4565-VI «Про протидію захворюванню на туберкульоз»

13. Закон України від 16.10.2012 № 5451-VI «Про затвердження Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії захворюванню на туберкульоз на 2012-2016 роки».