Базовий силабус навчальної дисципліни "Проблемно-орієнтовне навчання" 4 семестр

1

Спеціальність

222 «Медицина»

2

Статус дисципліни

Вибіркова дисципліна циклу

професійної підготовки

3

Координатор

Кафедра біофізики, біохімії, фармакології та біомолекулярної інженерії

4

Підрозділи, які долучені до викладання дисципліни

ПВС кафедри біофізики, біохімії, фармакології та біомолекулярної інженерії

5

Кредити ЄКТС

4 семестр:

5 кредитів ЄКТС – 36 аудиторних годин

(1 змістовний модуль)

6

Головною метою навчальної дисципліни є поглиблення знань та набуття студентами нових навичок щодо принципів профілактики, діагностики та лікування хвороб внутрішніх органів шляхом детального аналізу реальних клінічних ситуацій (кейсів) для подальшого забезпечення ефективного вирішення професійних задач:  аналізу даних про скарги пацієнта, анамнез хвороби, анамнез життя, встановлення найбільш вірогідного діагнозу захворювання з призначенням лабораторних та/або інструментальних досліджень хворого, знайомство з загальними принципами/підходами до лікування захворювання та виконання деяких медичних маніпуляцій; покращення навичок абстрактного і логічного мислення,  вмінь щодо аналізу та синтезу інформації, навичок роботи у команді.

7

Програмні результати навчання – отримання досвіду та навичок щодо використання сучасних знань у професійній діяльності з урахуванням можливого перебігу розвитку конкретних клінічних ситуацій у реальному житті

8

Результати навчання за дисципліною – Вміти аналізувати даних про скарги пацієнта, анамнез хвороби, анамнез життя (в тому числі професійний анамнез), використовуючи результати співбесіди з пацієнтом, за стандартною схемою опитування хворого; оцінювати інформації щодо діагнозу, застосовуючи стандартну процедуру з використанням знання про людину, її органи та системи, на підставі результатів лабораторних та інструментальних досліджень. Вміти виділяти та фіксувати провідний клінічний симптом або синдром  шляхом прийняття обґрунтованого рішення, використовуючи попередні дані анамнезу та фізикального обстеження хворого, дотримуючись відповідних етичних та юридичних норм; оцінювати можливості використання отриманих знань для встановлення найбільш вірогідного діагнозу захворювання, призначати лабораторних та/або інструментальних досліджень хворого.  Знайомство з загальними принципами/підходами до лікування (консервативне, оперативне) захворювання та виконанням деяких медичних маніпуляцій. Вміти абстрактно і логічно мислити,  проводити аналіз та синтез інформації, мати навички роботи у команді.

9

Заняття №1 (2 години)

Вивчення принципів технології проблемно-орієнтовного навчання (Problem-based learning - PBL), як прогресивного студоцентрованого підходу до освітнього процесу. Знайомство з світовим досвідом вивчення дисциплін медичного профілю з використанням технології PBL на прикладі реальних клінічних ситуації. Застосування принципів PBL на занятих в групі і при самопідготовки.

Заняття № 2-3 (4 години) – Кейс 7

Компоненти рідин організму і їх склад: внутрішньоклітинні; позаклітинні (міжтканинні/плазма); іонний склад;  осмотичний тиск. Клінічні ознаки гіповолемії. Біологічні/клінічні основи класифікації гострих ниркових уражень: преренальна, ренальна і постренальна. Дослідження та ведення ниркової хвороби.

Схема нефрону, визначення головних гістологічних структур і функцій. Макроскопічна і гістологічна структура нирок і сечоводу. Патологічний (включаючи цитологічні та гістологічні дані) процес 'некрозу ниркових канальців'. Визначення поняття швидкості клубочкової фільтрації, ниркового кліренсу. Обчислення швидкість клубочкової фільтрації і її клінічне значення. Роль нирки в кислотно-лужний баланс. Транспорт води, іонів, глюкози і лікарських речовин в нирці. Чотири показника для початку штучної підтримки нирки (діаліз). Принципи замісної ниркової терапії (діаліз). Дієтологічні поради пацієнтам на діалізі. Основні лабораторні показники, які свідчать про гострий нирковому ураженні. Вплив НПЗП на нирки і як вони можуть погіршити наслідки виснаження на функцію нирок. Участь нирки у контролі балансу рідини. Визначення поняття гомеостаз; основні механізми, які сприяють гомеостазу рідини в організмі. Радіологічні методи для дослідження сечового тракту. Ідентифікація різних частин сечової системи і патологію на рентгенівських знімках. Метаболізм лікарських препаратів у печінці. Поняття нульового метаболізму і метаболізму першого порядку. Роль нирки у знешкодженні ліків.

Заняття № 4-6 (6 годин) – Кейс 8

Анатомія печінки, підшлункової залози та селезінки. Роль печінки у метаболізмі:

- обмін речовин та екскреція білірубіну

- синтез факторів згортання та їх дії

- вуглеводний обмін

- обмін азоту

- білки плазми

- жировий обмін

- медикаментозний метаболізм.

Стандартна панель тестів на функціонування печінки та їх важливість у діагностиці захворювань печінки. Класифікація жовтяниць на основі клінічних та лабораторних досліджень. Процеси, що беруть участь у регенерації після пошкодження печінки. Механізми, за допомогою яких алкоголь спричинює пошкодження печінки та як він може змінити метаболізм інших лікарських засобів. Механізми, за допомогою яких парацетамол викликає ураження печінки. Лікування передозування парацетамолом та клінічні результати для ведення пацієнта з поганим прогнозом, якого слід направити на трансплантацію печінки. Клінічні ознаки та симптоми поширених причин жовтяниці. Оцінка рівня свідомості пацієнта а) за шкалою Косової Глазго (GCS b) за системою оцінювання печінкової енцефалопатії. Класифікація побічних лікарських реакцій, приклади гепатотоксичних препаратів. Біопсія печінки, необхідні запобіжні заходи та протипоказання до біопсії. Дискусія: які пацієнти з печінковою недостатністю повинні мати право на трансплантацію печінки. Інформацію для занесення у свідоцтво про смерть. Препарати парацетамолу, які доступні широкій громадськості, та потенціал передозування парацетамолом.

Заняття № 7-9 (6 годин) - Кейс 9

Клінічні та гормональні зміни під час вагітності. Особливості діагностики внутрішньоматочної вагітності. Процес переміщення гамет, формування бластоцисти. Процеси імплантації бластоцисти. Розвиток трофобласта, позаембріональної мезодерми і амніона. Анатомія яєчника, маточних труб, матки, піхви. Анатомія тазового дна. Фізико-біологічні зміни в організмі вагітної жінки, включаючи дихальну, ССС, ШКТ, ендокринну систему та метаболізм. Фізіологія нормальних пологів. Теорія, що описує початок пологів. Критерії діагностики пологів. Нормальні фізіологічні дослідження в післяпологовому періоді. Фізіологія, плюси і мінуси грудного вигодовування. Загальні ускладнення у післяпологовому періоді. Значення ультразвукового дослідження. Заповнення акушерської історії та проведення обстеження вагітної жінки. Проблеми, які можуть виникнути при використанні вербального опису. Складнощі при роботі з людьми з обмеженими розумними можливостями. Оцінка та інтерпретація показників скринінгових тестів.

Заняття № 10-12 (6 годин) - Кейс 10

Загальний план дії для відновлення діагнозу дитині з лихоманкою. Лихоманка та контроль температури тіла. Схема головного мозку, спинного мозку та ліквороціркуліруючих просторів. Анатомія черепа та мозкових оболонок. Формування, циркуляція та дренаж спинномозкової рідини.  Різниця між вродженою та адаптивною імунними системами. Пояснення хемотаксису та фагоцитозу. Фактори, що стимулюють функціонування запальних реакції. Принципи бактеріальної чутливості і стійкістю до антибіотиків, дослідження для вибору відповідної терапії. Клінічні та патологічні ознаки гострого запалення. Загальні симптоми інфекції та проблеми імунітету у дітей. Повна оцінка важливих функцій, що включає вимірювання артеріального тиску, пульсу, частоти дихання та вимірювання температур. Програма імунізації дітей в Україні Основні причини смертності та незадовільного стану здоров’я у глобальному масштабі, і у країнах з низьким і високим рівнем доходу.

Заняття № 13-15 (6 годин) - Кейс 11

Дифдіагностика охриплості голосу. Невідкладна допомога при обструкції верхніх дихальних шляхів. Діагностику стридору у дорослих. Клінічні ознаки, можливі причини та лікування обструкцій верхніх дихальних шляхів. Показання для трахеостомії та її ускладнення. Техніка проведення невідкладної трахеостомії. Топографічна анатомія шиї. Анатомічні особливості (орієнтири), які потрібно знати при проведенні інтубації трахеї. Анатомія та іннервація гортані. Клінічні особливості голови голови і шиї. Причини паралічу голосових зв’язок. План візуалізації пацієнтів після ларингектомії, включаючи логопеда. Основні компоненти тютюнового диму та  патологічні наслідки вдиханія: а) нікотину б) смоли. Етико-правові питання, пов'язані з прийняттям рішення про припинення реанімації. Правові та етичні засади передових рішень  у контексті ситуації вмирання. Академічні основи поведінки при навчанні, підготовці публікацій і проведенні досліджень.

Заняття № 16-17 (4 години) – Кейс 12

Диференціальна діагностика при болю у верхній частині живота. Ключові ознаки і симптоми болю у верхній частині живота. Основні риси анатомічної будови, кровопостачання, лімфопостачання і іннервації; гістологія і розвиток верхнього відділу шлунково-кишкового тракту (ротова порожнина, слинні залози, горло, стравохід, шлунок, 12п кишка, включаючи \ сфінктери), їх функції. Відповідь шлунку на присутність їжі (секреція [включаючи короткий опис "протонної помпи" / H + / K + ATPase] і рухова функція), контроль відповіді (нерви [вагус], гормони [гастрин], місцеві фактори [гістамін]). Нормальна моторика стравоходу і його сфінктерів (верхній і нижній). Механізми, що запобігають рефлюксу їжі з шлунку в стравохід. Основні фактори ризику формування виразок шлунку і 12п кишки. Роль Helicobacter pylori в патогенезі захворювань верхнього відділу шлунково-кишкового тракту. Логічне обґрунтування діагностичних обстежень при ГЕРХ, рак стравоходу, виразках шлунку і 12п кишки. Застосування візуалізації (рентгенографія, томографія та ін.) у клінічному дослідженні верхнього відділу шлунково-кишкового тракту. Складання історії хвороби пацієнта з розладом шлунково-кишкового і болями у животі. Поверхневі анатомічні орієнтири для візуального дослідження органів черевної порожнини. Проведення клінічного обстеження черевної порожнини на колезі. Інтерпретація результатів ендоскопії стравоходу і шлунку. Шкода самолікування пацієнтів. Можливі правові та професійні наслідки лікарських помилок і недбалості. Стратегії для оптимізації безпеки пацієнтів.

Заняття № 18 (2 години) – Підсумковий контроль. Обговорення.

10

Технологія навчання та викладання

Навчання передбачає командну роботу в аудиторії над вирішенням проблем практичного спрямування з використанням кейсів за стандартною технологією проблемно-орієнтовного навчання (Problem-based learning - PBL); позааудиторне самостійне вивчення питань, які генеруються студентами на практичному занятті під керівництвом тьютера у відповідності до тематики кейсу з використанням інтерактивних інструментів навчання.

11

Навчальні ресурси

Базові

  1. Brenner, B (ed.) 2017, Brenner and Rector’s the Kidney, 8th edition, Saunders, Philadelphia.
  2. Guyton, A & Hall, J 2016, Textbook of Medical Physiology, 11th edition, Elsevier/Saunders, Philadelphia.
  3. Dan L. Longo, Anthony S. Fauci, Dennis L. Kasper and Stephen L. Hauser (eds.) 2015, Harrison’s Principles of Internal Medicine, 18th edition, McGraw-Hill, New York.
  4. Levine, D 1997, Caring for the renal patients, 3rd edition, Saunders, Philadelphia.
  5. Sherwood, L 2016, Human Physiology: from cells to systems, 4th edition, Brooks/Cole, Pacific Grove.
  6. Oliveira, D.B.G., Banerjee, D., Jones, D., MacPhee, I., Nelson, S., Popoola, J. & Shrivastava, S., 2012, Pocket Tutor: Renal Medicine, JP Medical Publishers. ISBN: 9781907816574
  7. Anand, A, Nightingale, P, & Neuberger, J 1997, ‘Early indicators of prognosis in fulminant hepatic failure: assessment of the King’s criteria’, Journal of Hepatology, 26: 62-68.
  8. Collee, J 2019, ‘Effects of a drug overdose in a television drama on presentations to hospital for self poisoning: time series and questionnaire study’, British Medical Journal, 318: 972-977.
  9. Cohn, R & Roth, K 2016, Biochemistry and Disease: Bridging Basic Science and Clinical Practice, Williams & Wilkins, Baltimore.
  10. Hanretty, K 2003, Obstetrics Illustrated, 6th edition, Churchill Livingstone, Edinburgh.
  11. Symonds, E & Symonds, I 2018, Essential Obstetrics and Gynaecology, 6rd edition, Churchill Livingstone, Edinburgh.
  12. Lakhani, S, Dilly, S, & Finlayson, C (2063), Basic Pathology: An introduction to the mechanisms of disease, 3rd edition, Arnold, London.
  13. Mims, C (2015), Medical Microbiology, 3rd edition, Mosby, Edinburgh/New York.
  14. The Cochtrane Library 2018 Issue 2 - The Cochrane Collaboration. Corticosteroids for acute bacterial meningitis (Review) van de Beek D, de Gans J, McIntyre P, Prasad K.
  15. Delaney et al, 2018, (article on the test & treat debate for H pylori), BMJ 336, p 651.
  16. DeMeester, T, Peters, J, Bremner, C & Chandrasoma, P 2019, ‘Biology of gastro-esophageal reflux disease: pathophysiology relating to medical and surgical treatment’, Annual Review of Medicine, 50: 469-506.
  17. Emory, T (ed.) 2017, Atlas of Gastrointestinal Endoscopy and Endoscopic Biopsies, Armed Forces Institute of Pathology, American Registry of Pathology, Washington.
  18. Logan, R, Harris, A, Misiewicz, J & Baron, J 2002, ABC book of the Upper Gastrointestinal Tract, BMJ Books, London.
  19. Mittal, R, Holloway, R, Penagini, R, Blackshaw, L, Dent, J 2015, ‘Transient lower oesophageal sphincter relaxation’, Gastroenterology, 109: 601-610.

Допоміжні

  1. http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultranet/BiologyPages/K/Kidney.html
  2. http://guidance.nice.org.uk/CG/Wave24/10
  3. http://nephron.com
  4. http://kidney.niddk.nih.gov/
  5. http://www2.niddk.nih.gov/
  6. http://www.patient.co.uk/showdoc/27000656/
  7. http://www.merck.com/pubs/
  8. www.macmillan.org.uk
  9. Bernal, W & Wendon, J 2004, ‘Liver transplantation in adults with acute liver failure’, Journal of Hepatology, 40(2):192-7.
  10. Mortimer et al 1994, ‘Serious paracetamol poisoning and the results of liver transplantation’, Gut, 35:809-814.
  11. Turvill, J, Burroughs, A & Moore, K 2000, ‘Change in occurrence of paracetamol overdose in UK after introduction of blister packs’, Lancet, 355:2047-2048.
  12. Warrell, D et al 2003, Oxford Textbook of Medicine, 4th edition, Oxford University Press, Oxford. .
  13. Haorwath, J (ed.) 2001, The Child’s world: assessing children in need, Jessica Kingsley, London and Philadelphia.

 

 


НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ДОКУМЕНТИ

Законодавчі документи

  1. Конституція України від 28 червня 1996 р.
  2. Закон України про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення. - Київ, 1994. - 33 с.
  3. Закон України про захист населення від інфекційних хвороб. – № l645. ІІІ. – 2000 р.
  4. Закон України від 21.10.2009 № 1658-VI «Про затвердження Загальнодержавної програми імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб на 2009-2015 роки».
  5. Загальна декларація прав людини від 10 грудня 1948 р.
  6. Конвенція ООН про права дитини від 20 листопада 1989 р.
  7. Сімейний кодекс від 10 січня 2002 р.
  8. Кримінальний кодекс України від 5 квітня 2001 р.
  9. Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 р.

10. Закон України “Основи законодавства про охорону здоров’я” від 19 листопада 1992 р.

11. Закон України “Про охорону дитинства” від 26 квітня 2001 р.

12. Закон України від 22.03.2012 № 4565-VI «Про протидію захворюванню на туберкульоз».